Tarina

Apunasi viestinnän kuvituksessa


Sulje silmäsi ja kuvittele, miltä viestintänne näyttäisi animoituna. Minkä näköisiä hahmoja organisaatiossanne olisi ja miten iloisesti ja kannustaen he viestisivät toisilleen ja asiakkaillenne? Me eFacella haluamme mahdollistaa viestintänne positiivisuuden. Tiimimme auttaa teitä videoiden ideoinnissa ja toteutuksessa. Viedään yhdessä viestintänne seuraavalle tasolle.

eFace Tarina


Voiko sellaista ihmistä olla, jolla on insinöörin mieli, humanistin sielu ja vuosien kokemus myynnillisistä kehitystehtävistä? Tällaiseksi ihmiseksi kuvaa itseään eFacen perustaja Linda, joka hyppäsi opiskelun jälkeen rekrytointikonsultiksi startupiin. 

Rekrytointimaailma opetti katsomaan yrityksen tarpeita ja samalla työnhakijan toiveita ja yhdistämään täydellisiä matcheja. Samalla kuitenkin pohtimaan yritysten hyvinkin erilaisia perehdytysmaailmoja ja sitouttamistapoja. Nuorena tiiminvetäjänä Linda oivalsi, kuinka tärkeää viestintä ja positiivisuuden vaikutus sekä tiimin sisällä että asiakkaiden suuntaan olikaan ja kuinka hän itse omalla aktiivisella viestinnällä kuukausi toisensa jälkeen sai parhaita tuloksia aikaiseksi. Kyse oli puhtaasti viestinnästä, positiivisuudesta ja toiminnan kehittämisestä. 

Rekrytointimaailmasta Linda napattiin mukaan uuteen koulutusstartupiin, joka toimi aluksi hyvin perinteisesti luokkahuonekoulutuksia toteuttavana yrityksenä. Vuonna 2014 muutos oli konkreettinen, kun toimintaa lähdettiin digitalisoimaan ensimmäisenä verkkokoulutuksia tuottavana yrityksenä Suomessa. Ymmärrys siitä, kuinka koulutusten digitalisoinnilla voitiin auttaa niin paljon suurempaa joukkoa kehittymään ja innostumaan itsensä kehittämisestä oman aikataulun mukaan, mutta kuitenkin pienemmillä kustannuksilla oli merkittävä oivallus. Insinöörin mieli kehitti toimintaa ja laski jatkuvasti skaalautuvuuden ulottuvuuksia, humanistin sielu puolestaan sai mieletöntä mielihyvää mahdollisuudesta auttaa niin paljon laajempaa määrää ihmisiä ja erityyppisiä oppijoita. Verkkokoulutukset tulisivat olemaan tulevaisuuden juttu, vaikka niin harva sitä vielä oivaltaa, pohti Linda usein silloin, kun asiakas sanoi: ”Kiitos ei”. 

Työyhteisöviestintää Linda oppi kuitenkin parhaiten omalta tiimiltään, joka antoi säännöllisesti palautetta ja kehitysehdotuksia, toimi positiivisesti ja todella tavoitteellisesti. Toiminnan jatkuvassa ja nopeassa kehittymisessä viestinnän kehittäminen nousi esille uudestaan ja uudestaan. Miten erilaiset ihmiset haluavat saada tietoa? Mitä kanavia pitkin? Millainen vaikutus kuvalla, äänellä ja tekstillä on eri ihmisiin? 

Digitalisuus ja videot jäivät vahvasti Lindan sydämeen, joten uutta ja hienoa oli keksittävä. Näin syntyi eFace, jonka suurena tavoitteena on mahdollistaa yrityksiin yhdessä tekemisen kulttuuri, yhteen puhaltavat tiimit, nauru, ilo sekä avoimuus ja tiedon jakaminen – pyytämättäkin. 

Koulutukset voidaan luoda animoituna videona, jolloin uudet työntekijät saavat perehtyä asioihin itselle parhaaseen aikaan ja käydä läpi myöhemmin unohtuneita asioita. Henkilöstökäsikirja on mielekkäämpi, kun se sisältää tekstin lisäksi lyhyitä videoita tärkeimmistä asioista. Muutosviestintä ja kuukausikirjeet voidaan kuvittaa, jolloin sanoma muuttuu kuin taikaiskusta positiivisemmaksi. Turvallisuusohjeet, joita ei välttämättä lueta saattavatkin yhtäkkiä kiinnostaa, kun ne voi katsella videolta kahvikupin ääressä. Tai myynnin excelit muutettuna iloiseen visuaaliseen muotoon alkavat innostaa myös muita kuin myyntitiimiä. 

Jos koet, että animoidut videot ovat työyhteisöönne liian naiiveja tai lapsellisia – mieti uudelleen. Ihminen, jolla on positiivinen ja leikkimielinen mieli voi olla hyvin paljon avarakatseisempi, ratkaisukeskeisempi ja sitä kautta myös tuottavampi. 

Animoiduilla videoilla voidaan jakaa informaatiota, opettaa, sitouttaa ja luoda iloista ja positiivista yrityskulttuuria. Miksi viestiä, luoda koulutuksia tai jakaa informaatiota, jos tavoitteena ei ole sanoman paras mahdollinen vaikuttavuus? 

eFace – kuvittaa viestintäsi suurella sydämellä ja ilolla.